Hallo Amerika!

Hallo lieber Mensch, der du in den USA sitzt und meinen Blog fleißig liest! Wegen dir fühle ich mich international und weltmännisch. Lass dir das gesagt sein!

p.s.: Und falls du, wie mein Vater vermutete, Thomas Gottschalk bist (oder irgendwas mit ihm zu tun hast): Ich suche noch einen Mäzen für… mein gesamtes Leben. Eigentlich.

    • Haha… det var helt otippad med nån som hittat min blogg, läser ebbas blogg (och därmed är intresserad i kungligheter), bor i tyskland, verkar kunna hundratusend språk och är varken svensk eller tysk. Crazy stuff!
      Men hej och välkommen! Får man fråga var du kommer ifrån?

  1. Det känns bra att ha ‚landat‘ hos någon som skriver på ett såpass underhållande tyska och samtidigt verkar ha stort intresse för mitt „favoritland där uppe“. Och jag måste besvikna dig eftersom jag kan bara 6 språk….och självklart inte alla på samma nivå.

    Om härkomsten: Jag kommer från ett väldigt notorisk land i södra Europa med monstruösa ekonomiska problem som snart -tack vare sina galna medborgare- kommer att utlösa den västerländska världens undergång, det tredje världskriget, zombie-apokalypsen osv.

    Sedan 3 år tillbaka är jag bosatt i en ganska känd stad i Nordrhein-Westfalen som har alldeles för mycket med maskinteknik och ‚printen‘ att göra.

    Och hur är det med dig? Jag antar att du är halvsvenska eller något sådant?

    • Oj, vad det peppar att läsa sånt som „landat“ och „underhållande“. Tack snälla du! Måste ta tag i bloggandet snart igen, men hittar inte riktigt inspirationen – får se när det blir några nya skriverier. 🙂
      Och till härkomsten: Det stora landet med de många fina öarna. Bostad: Staden som envisas med att ha dubbel-A som första bokstäverna för att vara först i telefonboken. 🙂

      6 Språk, då är vi likgiltiga vad sommer gäller språk. 😀 Känns bra med å verkar vara halvskenskt eller något sånt, men nejdå! Är snarare rysslandtysk eller något sånt. 😉

  2. Осторожно! ( Det är mit ‚favoritord‘ på ryska som jag gärna associerar med Radioaktivitetsymbolen…). Tyvärr hade jag aldrig tid att lära mig språket och kan bara enstaka ord och fraser…Kan du alltså flytande ryska eller hur?

    Och ja..du har gissat riktigt….hemlandet har många fina öar och stadens namn börjar med dubbel-a. Ibland frågar jag mig…om det hade varit i Danmark…skulle det heta..Åchen?
    Vi ska aldrig veta.

    Kul; alltså jag får intrycket att du också tycker om språken. Men hur kunde du nå en sådan hög nivå på svenska? Genom att bläddra i bloggen fick jag syn på ‚Germanistik‘. Har du också pluggat ‚Skandinavistik‘ som ’nebenfach‘? Eller har du vistats i Sverige under längre tid? Eller har du haft någon svensk pojkvän ;p. Eller en osannolik kombination av all detta?

    Ah och bloggandet…..det är svårt…men det är min gamla och ‚bortglömda‘ kärlek…jag började med min blogg för måååånga år sedan -först i blogger.com och sedan hos wordpress- men inspirationen kommer mer och mer sällant…och ibland även om jag får en bra idé då är jag ofta för uttråkad för att skriva. Det går inte för mig att skriva spontant eftersom jag nästan aldrig skriver i mitt modersmål. Dvs jag måste kolla upp orden, fraser grammatiken blah blah blah. Kanske borde jag anställa en ghost-writer eller sådär….

    • Ledsen för sent svar! Har inte riktigt hunnit kolla bloggen… Nej, jag kan inte flytande ryska, förstår allt, men pratar knappast och kanske skäms lite för å prata på. Måste verkligen börja med det, för jag kan ju allt, men vågar inte. Lite konstigt kanske. 😉
      Ja har varit i sverige i ett år och lekt lite barnflicka för tre söta barn. 🙂 Om man är med barn som inte kann annat än att prata svenska med dig, ja, då lär du dig hur snabbt som helst. Och nu försöker jag hålla språket vid liv genom att läs nästen alla svneska bloggar som finns. Det kännst så iaf. Du då?

      • Ingen fara pga ‚förseningen‘. Har du mycket att göra på universitetet nuförtiden?
        Och synd att du inte än hittat lusten för att främja din ryska talförmåga. Kan du åtminstone läsa Война и мир på originalet? 😉

        Aha…’au-pair‘ alltså…ett bra sätt att lära känna nya länder eller hur? Man måste trots detta påpeka att din svenska är väldigt…vuxet. Jag antar alltså att du gick liksom till Komvux medan du jobbade?

        Vad gäller mig: Jag gick en kvällskurs för Svenska under två år när jag pluggade i Aten. Sedan fick jag ett stipendium från Svenska Institutet för att besöka en sommarkurs om modern svensk literatur i 3 veckor. Det var sommaren 2007 och hittills den enda gången jag har varit på svensk mark (*suck*).
        Och precis som du kämpar jag för att min svenska inte råkar i glömskan. Jag läser faktiskt inte så mycket blogg däremot lyssnar jag på radio (P1!!) och läser deckare när jag hittar någon som kan köpa dem åt mig i Sverige.

        Förresten, är det ok om vi skriver till varann med e-mail? Det här med kommentarerna är ganska jobbigt måste jag säga. Jag hoppas att du har någon speciell ‚identitetsskyddande‘ mejladres precis för sådana fall? Liksom ‚frökenmystery@spray.se“ ? ;p

      • Tyvärr så har jag inte det… och vill minsann inte ha en lösenord/email till att hålla reda på. Men vi kan ju snacka i bloggen! 🙂
        Och ja, universitet suger nurförtiden, jättemackt med prov och tentor hit och dit, men snart så, då är ja klar. Då kommer förhoppningsvis inspirationen till bloggen tillbaka.
        Jag kommer skriva något om Au Pair förresten, det var väl en bra idé, tack! Då kan du läsa om det på tyska och med lite mera stil. 😉

Kommentar verfassen

